Saturday, February 5, 2011

Helsinki dan Finnish: Sekilas pandang..

Sudah seminggu aku berada di sini, Helsinki, Finland. Walaupun masih belum banyak tempat yang aku jelajahi dan masih belum ramai yang aku kenali namun inilah sedikit sebanyak apa yang aku nampak selama aku berada di sini.
Saat pertama aku jejaki kaki ke tanah Suomi ini, pemandangannya seperti sebuah bandar mati: seperti ditutupi selimut putih di mana2.. Pokok2 pula tidak berdaun, hanya tinggal ranting kayu.. ya seperti pokok mati dipanah petir.
Dan, pemandangan ini ada di mana2, di seluruh FInland mungkin.
Bandaraya Helsinki tidaklah besar mana, mungkin tidak sebesar Kuala Lumpur juga tidaklah nampak sesibuk Kuala Lumpur. Mungkin kerana penduduknya lebih suka mengurungkan diri di rumah daripada berada di luar dalam cuaca sebegini (berhibernasi). Yalah, siapa nak melepak2 di luar kalau jalannya pun licin, cuacanya ada potensi untuk membunuh bagi sesiapa yang tidak tahan terutamanya warga tua dan kanak2. Jalanraya di sini tidaklah sesibuk KL yang jarang sekali tidak ada kesesakan lalu lintas. Mungkin kemudahan pengangkutan awamnya yang sangat efisien - ke mana dan di mana saya serta bila2 masa saja kita boleh mendapatkan tram atau bas tanpa perlu menunggu lama. Perumahan juga dibina di sepanjang jalanraya (landasan tram dan jalan raya adalah sebelah menyebelah, dan kdg2 kereta pun blh lalu di atas landasan tram tanpa berlaku kemalangan, insyaALLAH). Tidak kira tua atau muda, semuanya mengambil kemudahan awam untuk bergerak dari satu destinasi ke satu destinasi. Pemandangan yang agak aneh buat aku adalah melihat nenek2 dan atuk2 yang bertongkat masih mampu menaiki tram sendirian. Mungkin juga kerana petrol, cukai jalan, serta harga kereta yang mahal di sini membuatkan mereka tidak mampu memiliki kenderaan sendiri. Tidak seperti di Malaysia, satu rumah paling kurang mesti ada sebuah kereta. Dan kadang2 sampai 4 atau 5 buah... Orang Malaysia sangat hebat!
Walau bagaimanapun, agak sukar untuk memahami peta routes tram dan bas di sini sebab semuanya dalam bahasa Finnish. Lagipun tidak ada tertulis nama stesen dengan jelas. Rasanya peta di Malaysia adalah lebih membantu pelancong spt kami.
Apa yang aku nampak di sini, Finnish tidak begitu mengutamakan pelancong, tidak sama dengan kita orang Malaysia terutamanya orang Melayu di mana pelancong lebih diutamakan sehingga kadang2 ada rakyat sendiri yang tidak faham..
Bahasa Finnish atau Suomi agak pelik didengar dan kedengaran agak kasar bila mereka bertutur. Agak susah bagi aku hendak menyebut perkataan2 Finnish ni, hatta menyebut nama tempat pun lidahku terbeli2..

AKu suka tengok rupa paras orang Finnish. Muka dia orang ni macam patung Barbie - tinggi kurus, hidung mancung tirus, kaki kurus dan panjang, berambut perang seperti bulu jagung... Tapi muka mereka selelu kelihatan serius, jarang tersenyum atau ketawa. Mungkin cuaca extreme membuatkan mereka jadi stress (??). Pada pemerhatian aku, orang Finnish tidak banyak bercakap, lebih banyak reserved, tetapi tidak keberatan membantu jika ditanya (aku selalu tanya bahan2 dalam makanan spt roti, jem dsb).
Apa yang menarik di VERIFIN, mereka lebih suka pulang awal di petang Jumaat utk mendapatkan hujung minggu yang panjang. Kalau tak salah faham aku, mereka akan bekerja maksimum 40 jam seminggu sahaja, kerana jika bekerja lebih pun mereka tidak akan dapat apa2 insentif. ??? Kalau di Malaysia, ada juga yang akan bekerja 12-24 sehari! Anehnya, mereka lebih efisien dari kita... (??)

Itulah serba sedikit yang aku lihat selama seminggu di sini. Mungkin pendapat ini akan berubah kemudian hari... Kita lihat nanti!

0 comments:

Post a Comment