Friday, February 4, 2011

Perjalanan yang sangat mencabar

Setelah bersiap-siap iaitu selepas berbual dgn Amanda melalui Skype, aku menjenguk ke luar tingkap. Nampaknya ada sedikit awan di dada langit. Alhamdulillah, nampaknya hari ini ada sedikit harapan untuk dapatkan sinar matahari. Tidak seperti dua hari lepas, langsung tiada matahari menjengah.
Aku bersegera turun ke lobby, tidak mahu biarkan mereka menunggu seperti semalam.
Sebaik saja keluar dan melangkah ke tanah, ternyata kami tidak mampu melalui jalan yang selalu kami ikuti kerana jalan sangat licin. Lalu mencari jalan yang lebih selamat meskipun agak jauh. Sungguh mencabar kerana kami harus bijak mengimbangi badan agar tidak terjatuh.
Tram tiba sejurus saja kami melintas jalan.
20 minit kemudian kami tiba di KUmpula Campus. Jalan sangat licin dan beberapa kali aku 'bersilat' di atas ais tu... Dan menadki bukit menuju ke Kumpula Campus amat mencabar keseimbangan badan. Weeehaaaa... pengalaman yang sangat mencabar dan menduga. Dalam diam, aku bersyukur kerana di tanahairku, aku tidak perlu fikirkan ini semua. Keluar aje pintu rumah, hidupkan enjin kereta, lalu pergi ke mana saja aku mahu pergi. Kalau hujan pun, kita tak perlu risaukan jalan yang licin, dan kita boleh pakai apa saja kasut yang kita suka baik waktu hujan mahupun panas terik.

Kuliah hari ini hanya separuh hari kerana kebanyakan staff di sini pulang lebih awal di petang Jumaat agar mereka dapat hujung minggu yang panjang. Menarik jugak... (aku akan cerita lebih lanjut dalam entry akan datang).
Sewaktu kuliah, Matti berikan sedikit panduan tentang tempat2 menarik di Helsinki untuk kami 'explore' pada hujung minggu. Dan, dia ketawa besar bila kami nyatakan bahawa kami hanya berani (rasa lebih selamat) untuk ambil tram berbanding dengan bas. Katanya, kami tidak perlu risau untuk mengambil mana2 bas atau Metro (kalau kat Malaysia = LRT) kerana kedua2nya hanya bergerak di sekitar Helsinki dan mempunyai 'routes' yang sama. Sekiranya kita terlepas, kita boleh berpatah balik tanpa menuruni tram atau bas tersebut. Dan ianya tidak akan mengambil banyak masa... Ya, ketika ini aku terbayangkan suasana di KL andainya tersesat atau terlepas stesyen! (kecuali LRT)

Jam 1130 pagi kami mula melangkah keluar dar VERIFIN. Kami akan ke kedai yang menjual peralatan IT iaitu Verkkokauppa.com yang terletak di ke Itämerenkatu. Ya, paling selamat adalah menaiki tram no 8!
Semasa perjalanan turun ke jalan besar, sekali lagi kami stuggle untuk tidak tergelincir. Dan, aku gagal mengimbangi badan semasa di hujung jalan... Aku terjatuh! hahahhaa... pengalaman yang cukup kelakar!!

Kami tiba di Itämerenkatu yang terletak 45 minit kemudian. Akhirnya Lineth jumpa jugak kabel untuk laptopnya. Oleh kerana aku bimbang tidak sempat solat Zuhur dan Asar, maka aku balik sendirian ke Toolo Tower...

1 comments:

nangka said...

..selamat ber'skate'..hehe..

Post a Comment