Wednesday, February 2, 2011

Satu hari tanpa sinar...

Sejuk benar hari ini. Suhu -7 C. Untung aku terlebih rajin memakai long john. Kalau tidak tentu menggigil aku dibuatnya.
Berangin dan salji seperti debu2 pasir putih dari langit. Mungkin ketika di Malaysia kita teringin sekali menikmati saat sebegini, namun ketika ini terasa seperti berada di dalam bilik dingin beku... Kami meredah salji dan jalan yang basah. Sesekali tergelincir dan mujurlah tidak terjatuh.
Tram no 8 tiba sebaik saja kami sampai di stesen. Sesekali roda tram berkeriuk, mungkin licin atau bergesel dengan salji yang sudah berketul menjadi ais.
Kami tiba di Hentian Arabia (hentian yg paling hampir dengan UH atau Kumpula Campus) tepat jam 0900. Di sini lebih sejuk berbanding dengan Pohjoinen Hespriankatu (Toolo TOwer) di mana tempat kami tinggal. Mungkin kedudukan Kumpula Campus hampir dengan laut. Seksanya memanjat bukit dengan salji yang licin serta beg yang agak berat serta kasut yang kelihatannya seperti kasut Ronald Mc Donald... (kasut lebih besar dari tuan). Saat ini aku memanjatkan syukur kepada TUHAN kerana di Malaysia kita tidak perlu fikir untuk macam2 pakaian. Kita boleh pakai apa saja yg kita suka.. Dan aku bersyukur kerana DIA berikan aku peluang untuk melihat kebesaran-NYA di sini. And, I miss my baju kurung... ;)

Hari ini kuliah pertama i.e introduction to VERIFIN, OPCW dan Chemical Weapons. Mujurlah aku dah tau serba-sedikit tentang semua tu, tak adalah aku melopong macam budak tadika baru kenal A B C..
Hari ni kami lunch di kafetaria. Mula2 aku tak nak makan sebab tak tahu apa yang dihidangkan. Oleh kerana Mr Vesa menerangkan bahawa makanan di situ tiada daging babi, maka aku mengambil keputusan untuk mencuba. Ada roti, nasi (macam nasi goreng tapi keras macam beras perang), bergedil ikan dan apa lagi entah..
AKu cuma menjamah bergedil ikan, roti dan salad. Harganya dalam 5.65 euros (jgn convert!). Selawat banyak2, semoga ALLAH redha dengan rezeki hari ini. Jika tidak, aku akan kelaparan dalam cuaca dingin begini.
Sejam kemudian kami sambung kembali kuliah.
Sekitar jam 0300 kuliah tamat. Ketika ini salji sudah berhenti dan kami bercadang hendak ke Helsinki City Center lagi untuk menemani Lineth (peserta dari Costa RIca) untuk cari charger komputer atau power converter. Kami juga bercadang nak ke kedai yang menjual daging halal.. (Nasib baik ada geng - Haifa dari Tunisia yg Moslem). Dan dapatlah beli ayam halal dengan harga 14.19 euros utk 2 kilo(kongsi dengan Haifa), paste tomyam, bawang, serai, daun limau purut, cili padi dan lengkuas. Jadilah untuk buat tomyam weekend ni...

0 comments:

Post a Comment