Tuesday, February 15, 2011

Minggu yang sangat dingin

Menurut Weather Forecast, minggu ni suhu di Helsinki sekitar -17 hingga -25 C! Wah, kalau sebelum ini dengar suhu bawah paras beku pun dah tak boleh nak imagine macam mana sejuknya, ini kan pula sehingga -20 C!
Semalam (Isnin) adalah hari yang paling sejuk kami rasakan dan kebanyakan staff VERIFIN serta staff Toolo Tower yang bertemu kami akan tanya keadaan kami dgn suhu yang sangat ekstrim di luar sana. Yah... sangat mencabar!!
Kulit mula menggelupas, terutama di bawah bibir dan di bahagian atas tangan (hampir dengan pergelangan tangan). Mudah sangat terluka kalau tersentuh apa-apa. Dan paling tak best bila ada elektrostatik esp bila bersentuhan dengan barangan logam. Nak buka pintu bilik air pun takut... Sakit woooo...

Minggu ini dan minggu2 seterusnya kami sudah mula masuk makmal, inject sample dan buat analisis. Banyak yang aku tak tahu... dan aku tak rasa segan bertanya kerana mereka dengan senang hati menjawab. Kalau aku tidak ambil kesempatan ini untuk mendapatkan sebanyak mana ilmu, aku akan rugi. Mereka adalah pakar analisis CWA yang sudah diiktiraf oleh OPCW. Mudah-mudahan aku mendapat sebanyak ilmu yang boleh.
Apa yang aku belajar, kita tidak perlu bergantung kepada supplier sekiranya berlaku sebarang masalah pad alat. Kita perlu tahu sebanyak mungkin dan sedalam mungkin tentang peralatan yang kita gunakan. Troubleshooting sendiri segala masalah alat supaya kita tidak tertipu oleh supplier/vendor.
Banyak perkara yang kita tak terfikir sepatutnya kita lakukan di sana kerana kurangnya ilmu kita. Hmm... harap2 segala ilmu ini akan membantu setelah aku pulang nanti... InsyaALLAH...

1 comments:

nangka said...

Kautlah sebanyak mana ilmu yang dapat agar nanti dapat dikongsi dengan anak bangsa kita disini. Peluang ini mungkin tidak akan muncul lagi..

Post a Comment