Thursday, February 10, 2011

Helsinki : Sekilas Pandang 2

Sudah sepuluh hari aku di sini. Kuliah tentang GC sudah bermula. Kuliah tentang nomenclature of CWA juga sudah.. Walaupun agak relaks dan santai, namun agak mencabar minda juga. Terasa seperti kembali ke zaman ijazah pertama dahulu. Minggu depan mungkin akan lebih mencabar lagi...
Apa yang membuatkan aku kagum, mereka sangat pakar dalam bidang mereka. Mereka faham dan mendalami apa yang mereka buat. Mereka tahu macam mana nak baiki, apa yang perlu buat sekiranya terjadi begitu dan begini... Kalau di tempat aku kerja, hmmm... rosak aje kena panggil agen/vendor untuk baiki. Kami buat kerja macam-macam, segala bidang nak pakar, tetapi hasilnya kami tidak mahir semua perkara. Contohnya aku... aku tahu tentang textile physical testing, chemical testing, anthropometri pun aku belasah... tapi satu pun aku tidak betul2 pakar.
Satu lagi yang aku suka Finland ni, mereka cukup menjaga kesejahteraan alam sekitar. Petrol mereka tak mengandungu Sulfur dan Lead, begitu juga gas masak sedangkan mereka bukan pengeluar minyak dunia! Kita?? Begitu juga dengan bahan buangan, setiap rumah atau bangunan perlu ada 3 jenis palstik sampah: bahan buangan makanan, bahan buangan yang boleh dikitar semula dan bahan buangan yang tidak boleh dikitar semula tetapi non-toxic. Begitu juga detergent, mereka menggunakan detergent yang environmental friendly.
Kalau di bangunan2 modern dan sofistikated di KL, tentu agak sukar untuk ke tandas kerana kebanyakan tandas tidak ada paip air. Nak basuh kencing pun susah, tetapi tidak di Finland. Tandas baik di shopping mall ataupun di kampus atau di apartment pasti ada paip air dan tandas mereka cukup bersih, tidak ada air yang meleleh atau kotoran yang ditinggalkan. Aku tak perlu risau kalau nak masuk ke mana-mana tandas pun dan tidak perlu bawa botol utk bersuci. (orang Finnish ni basuh dgn air ke? I wonder...)

0 comments:

Post a Comment