Sunday, February 20, 2011

SUatu Hari Yang Lucu

Peristiwa ini berlaku pada Isnin yang lepas. Sebaik saja selesai kuliah, aku dan Irma bercadang hendak ke Hanakiemi untuk mendapatkan sedikit bahan untuk memasak. Lalu kami menaiki bas 73. ketika itu suhu -21 C, sanagt sejuk sekali! Sebaik saja turun di terminal bas 73, kami masuk ke sebuah kedai yang seperti menjual barangan jahitan. Konon, Irma hendak membeli jarum dan benang kerana begnya sudah terkoyak. Setelah melilau di dalam kedai, aku bertanya kepada tuan kedai adakah dia menjaul benang dan jarum. Nampaknya di situ tiada barang yang Irma kehendaki, lalu gadis penjual itu menunjukkan bagunan yang terletak di hadapan kedainya. Menurutnya, di tingkat dua bangunan itu mungkin ada.
Lalu kami terus saja melintas jalan dan masuk ke bangunan yang nampak agak aneh dan tertutup itu. Pada mulanya kami teragak-agak untuk masuk, kerana bangunan tersebut kelihatan seperti pejabat atau rumah orang. Tetapi kami memberanikan diri juga menolak pintu yang berat itu. Sebaik saja pintu terbuka, kelihatan gerai-gerai menjual daging dan ikan. Aku sudah mula loya kerana membayangkan entah apa-apa daging yang mereka jual. Baunya juga tidak menyenangkan. Oh, rupa-rupanya bangunan itu adalah pasar basah! Inilah masalahnya di Finland, langsung tidak mesra pelancong.
Kami terus berjalan, mencari tangga untuk ke tingkat 2 untuk mendapatkan benang dan jarum seperti yang diberitahu oleh gadis penjual tadi. Di tingkat 1 hanya menjual ikan, daging, sayur2an serta buah2an.
Setelah berpusing-pusing, akhirnya kami bertemu dengan tangga (yang terletak di pintu masuk tadi). Kami naik ke atas dan di tingkat 2 itu terdapat bermacam-macam barangan kraftangan, pakaian dsb. Sekarang, kami tahulah di mana hendak cari souvenir! Hakaniemi Market Hall itu mengingatkan aku kepada Pasar Besar Siti Khadijah dan Pasar Payang walaupun tidak happening dan sesibuk seperti kedua2 pasar besar di Malaysia itu.
Setelah bertemu dengan kedai yang menjual jarum dan benang, kami agak terkejut melihat harga yang terpampang iaitu sepaket jarum harganya 3.50e! Huh, kalau didarab 4, boleh buat makan McD! Irma pun tak sampai hati nak beli... huhuhuu
Selesai membeli segala keperluan di kedai Siam dan Pakistan tu, kami pun terus ke stesen tram untuk pulang. Puas kami fikir, tram nombor berapa yang boleh membawa kami terus ke apartment, tetapi baik aku mahupun Irma tidak dapatmengingati tram mana yang kami naiki dahulu. Kami hanya ingat,kami menunggu tram untuk pulang.
Kemudian, kami mengambil keputusan untuk menaiki Metro, berhenti di stesen Kamppi dan ambil tram no 3T.
Setiba di stesen Metro yang terletak di bawah tanah, kami teragak-agak arah mana yang perlu kami naik, memandangkan susah benar hendak memahami bahasa mereka. Lalu Irma berkata, "Hah, sebelah ini Kak Nik!" Aku mengikut saja tanpa turut memerhati arah tujunya. Sebaik saja kami melangkah masuk, Irma sekali lagi memberi keyakinan: "Betul Kak Nik.." Aku diam dan duduk berangan saja. Hati sudah tidak sabar untuk segera sampai di rumah untuk berSkype.
Beberapa ketika di dalam Metro, aku bertanya kepada Irma, "Kenapa lama benar? Bukankah dekat aje Hakaniemi dengan Ruohohalti?" Irma kebingunan. "Eiii... ini sudah salah kok!" jawabnya.
Setibanya di stesen Itakeskus, sah kami tersalah haluan! Lalu kami berhenti di stesen berikut selepas Itakeskus.
Menunggu Metro selepas itu amat menyiksakan kerana cuaca amat dingin. Terasa kebas jari-jari kaki dan tangan. Hidung pun dah rasa seperti hidung Clown.
Metro tiba 4 minit kemudian, membawa kami ke Kamppi. Keluar saja dari stesen Kamppi,kami terus mencari bas 70T, konon untuk segera tiba di apartment Toolo Tower.
Terlihat saja bas 70T,kami berkejar mendapatkannya. Malangnya bas tersebut berkunci dan pemandunya juga entah ke mana. Mungkin masa merehat mereka. Dalam kedinginan itu, kami berlari ke arah stesen tram 3T yang berdekatan. Tidak lama kemudian, kami ternampak bas 70T bergerak melintasi kami, berhampiran dengan lampu isyarat. eperti kanak-kanak Ribena, kami berlari mengejar bas kerana sudah tidak tahan kedinginan menunggu tram yang akan tiba hanya 8 minit kemudian.
Apa yang lucunya, kami menahan bas tersebut dan bas itu berhenti. Kami bergerak ke arah kiri bas (kerana biasanya pintu bas di Malaysia dan Indonesia terletak di situ). Kemudian kami berlari lagi ke arah yang betentangan. Malangnya bas tersebut terus beredar... Huhuhuuuu... Kelakar sangat!!!
"Kak Nik, bus stopnya di sana!!" Irma menunjukkan bus stop yang terletak beberapa meter sahaja dari stesen tram 3T. Kami belari-lari lagi melintas jalan, mengejar bas tersebut. Nasib baiklah tak tergelincir kerana salji yang mengeras membuatkan jalan sangat licin.
Sebaik saja kami duduk di bangku bas, kami ketawa macam nak pecah perut. Sungguh kelakar!!!! Mujurlah kami tidak dikenali di sini dan orang Finnish pun bukan jenis yang ambil kisah seperti orang Malaysia.... Dan aku tak boleh berhenti tersenyum mengenangkan peristiwa lucu ini!!!

1 comments:

nangka said...

Lepas ni sure expert jalan2 di Helsinki. Tentu terasa sedih nanti bila tinggal beberapa hari lagi untuk meninggalkan tempat tu..

Post a Comment